leertransfer

Hoe verhoog je de leertransfer naar de werkplek?

Opleidingen kosten de werkgever veel geld. Naast de directe kosten zijn er ook de indirecte kosten, zoals de loonkost en vervanging van de persoon die in opleiding is. Des te belangrijker dat werknemers na een opleiding de geleerde competenties ook daadwerkelijk toepassen in de praktijk. Dit wordt de leertransfer genoemd. 

 

Leertransfer is de mate waarin geleerde vaardigheden worden toegepast in de praktijk.” 

 

Download hieronder de fiche over leertransfer. Deze fiche en onderstaande tekst zijn een samenvatting van het model van Patsy Lionetti, zoals beschreven in haar tekst ‘Transfer of Learning’. 

Welke factoren beïnvloeden de leertransfer?

De factoren die leertransfer beïnvloeden kunnen onderverdeeld worden in drie groepen: 1) karakteristieken van de deelnemer, 2) de opleiding zelf en 3) werkomgeving.

  • 01

    1) De deelnemer

    • Intellectueel vermogen
    • Motivatie
    • Geloof in eigen kunnen
  • 02

    2) De opleiding

    • Relevante inhoud
    • Ontwerp van de opleiding
    • Natraject interventies
    • De opleider
  • 03

    3) Werkomgeving

    • Mogelijkheid om te doen
    • Transfer klimaat
    • Ondersteuning van leidinggevende
    • Ondersteuning van team
Als opleidingsverantwoordelijke is het onmogelijk om op alle 11 karakteristieken in te zetten, dus moet je kijken naar de aspecten waarop je het meeste invloed hebt.

 

Neem het model erbij. Je kan het hierboven terugvinden.

 

Je ziet enerzijds de opbrengsten versus de kosten (verticale as) en anderzijds de mate van controle (horizontale as) die je hebt over een bepaald kenmerk.

Je kunt het beste inzetten op de zes factoren die hoog scoren in de opbrengsten/kostenbalans en waarover je een hoge mate van controle hebt.

Als je als opleidingsverantwoordelijke deze zes factoren in gedachten houdt bij het opzetten van leersituaties, zal de leertransfer zeker verhogen.

 

Ontdek de zes factoren hieronder! 

Waar kan HR/L&D het best op inzetten om de leertransfer te verhogen?

  • 01

    De motivatie van de deelnemer

    Als HR of opleidingsverantwoordelijke kan je de motivatie van je medewerkers om het geleerde toe te passen niet controleren, maar wel beïnvloeden door in te zetten op de andere vijf beïnvloedende factoren waarop jij het best inzet. Motivatie gaat hand in hand met goed geplande leersituaties. 

    Een werknemer is het meest gemotiveerd:

    • wanneer hij de mogelijkheid heeft om het geleerde te gebruiken en toe te passen in de praktijk (2)
    • door zijn direct leidinggevende (3)
    • door relevante inhoud die aangepast is aan zijn/haar/hun noden(4)
    • door een competente en betrokken opleider (5)
    • door een goed ontwerp van de opleiding (6)
  • 02

    De mogelijkheid om te doen

    De werknemer moet het geleerde kunnen toepassen in zijn dagelijks werk. Tracht samen met de leidinggevende en het team de omgeving en kansen te bieden om het geleerde toe te passen. 

  • 03

    De ondersteuning van de leidinggevende

    De leidinggevende is de spilfiguur voor een sterke werkplek. Het is belangrijk om je leidinggevenden op te leiden en hen de tijd te geven om te focussen op de ontwikkelingsnoden van hun medewerkers. 

    De leertransfer van medewerkers zal verhogen wanneer hun leidinggevende ondersteunend is en aandacht heeft voor de gevolgde opleiding. Raadpleeg hiervoor zeker de fiche "Rol van de leidinggevende als een medewerker naar een opleiding gaat”, deze vind je terug op de pagina van "Mijn rol voor, tijdens en na een opleiding".

  • 04

    Relevante inhoud van de opleiding

    Hier kan ook de leidinggevende een rol spelen door de werknemers te laten zien waarom de opleiding een meerwaarde kan bieden in hun dagelijkse job. Daarvoor moet de inhoud van de opleiding natuurlijk relevant zijn voor hun job. Het is aan jou als opleidingsverantwoordelijke om de inhoud van de opleiding zo relevant mogelijk te maken voor de deelnemers. Herinner je op de pagina van het acht velden model hoe belangrijk het is om de werksituatie goed in kaart te brengen en daarbij de gewenste vaardigheden te formuleren alvorens een leersituatie op te zetten. 

  • 05

    De opleider

    Het is duidelijk dat de opleider ook een invloed heeft op de leerresultaten van de opleiding. 

    Een goede opleider:

    • biedt structuur en duidelijkheid aan het begin van de opleiding
    • deelt kennis en vaardigheden op in behapbare stukken
    • heeft kennis van zaken en is een expert in het vak
    • kan de theorie op een praktische manier overdragen 
    • kent de doelgroep en de realiteit van de werkplek en kan de inhoud van de opleiding hierop afstemmen
    • varieert in werkvormen: vragen stellen, oefeningen, discussies, ...
    • heeft een probleemoplossende attitude en stimuleert dit bij de deelnemers om zelf na te denken
    • kan een veilige leeromgeving creëren en heeft respect hebben voor de deelnemers 
  • 06

    Het ontwerp van de opleiding

    De manier waarop de vaardigheden worden aangeleerd aan je medewerkers is ook van cruciaal belang. Het ontwerpen van opleidingen is een beroep op zich en het is noodzakelijk voor organisaties om deze competenties (intern of via consultancy) te hebben om tot het gewenste resultaat te komen.  

Lees ook

  • leervraag
    Is opleiding een antwoord op de leervraag?
  • rol
    Mijn rol voor, tijdens en na een opleiding